Validering af atypisk sygefravær (VAS)

VAS er navnet på et digitalt kontrolsystem, som hjælper sagsbehandlere i landets kommuner i forbindelse med behandlingen af sager om sygedagpenge.

Hvad er VAS?

Formålet med it-systemet VAS er at minimere omfanget af misbrug af sygedagpenge. Systemet fungerer som en hjælp til kommunerne, så fejl, misbrug og snyd minimeres.

Læs mere om VAS

 

VAS-driftslog

Driften af VAS er normal.

Se VAS-driftslog

 

Nyt om VAS

Ny version 4.1 af VAS sat i drift. Releasen sker som en opfølgning på den seneste evaluering af VAS, som blev udarbejdet i foråret 2015.

Målet med undersøgelsen var at sikre en optimering af VAS med henblik, og som følge deraf deaktiveres fem filtre.

  • Deaktivering af filter 1: Meget højt sygefravær i virksomheden
  • Deaktivering af filter 2: Højt sygefravær i virksomheden
  • Deaktivering af filter 3: Sygemeldte en del af ledelses- eller ejerkredsen
  • Deaktivering af filter 4: Sygemeldte i familie med ledelses- eller ejerkreds
  • Deaktivering af filter 10: Højt sygefravær for sygemeldte

Læs flere nyheder om VAS

 

Publikationer

Vejledning til kommunale sagsbehandlere om VAS (pdf) (nyt vindue)

Information til kommunerne om VAS (pdf) (nyt vindue)

Notat fra KL: Stilprøvekontrol på sager fra NemRefusion (pdf) (nyt vindue)

Sidst opdateret 14. dec 2016